Najpopularniejszym parametrem, który wykorzystujemy do podziału stacji ładowania samochodów elektrycznych jest moc ładowarki oraz moc stacji. Duży wpływ na szybkość ładowania ma także rodzaj prądu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest używanie prądu stałego, ponieważ potrafi to przyspieszyć proces ładowania. Należy pamiętać, żeby nie montować stacji, które posiadają zbyt dużą moc w stosunku do tego jakie możliwości posiada nasza instalacja elektryczna.
Typ ładowarki
Takie działanie może skończyć się przeciążeniem sieci, które będzie prowadziło do aktywowania bezpieczników, dlatego trzeba być bardzo ostrożnym. Bardzo ważna jest świadomość jaki rodzaj gniazdka posiadamy w swoim aucie. Jeżeli nasze gniazdko ma typ 1 to niestety konieczny będzie zakup odpowiedniej przejściówki. Alternatywą dla przejściówki jest dedykowany kabel, którego koszty są bardzo podobne. Standardowa moc, którą posiada większość współczesnych ładowarek to 50kW. Taki rodzaj ładowarki sprawia, że możemy naładować akumulator w swoim samochodzie zaledwie w jedną godzinę.
Moc ładowarki
Jeżeli moc ładowarki będzie wynosić 40 kW to ładowanie będzie trwać średnio o 15 minut dłużej. W takiej sytuacji wydajność spadła nawet o 10%. Wiele osób decyduje się na ładowarki AC, które wykorzystują prąd zmienny. Ładowanie w ten sposób trwa trochę dłużej, ale jednocześnie jest znacznie tańsze. W przyszłości mają powstać ładowarki do samochodów elektrycznych, które będą wykorzystywały moc 350 kW. Jednak, żeby umożliwić ładowanie pojazdu taką ładowarką, trzeba również posiadać odpowiednią infrastrukturę.