Księgowość w Szwecji – jak ją prowadzić?
Każda osoba zakładająca działalność gospodarczą w Szwecji powinna prowadzić swoją księgowość. W jaki sposób można spełniać ten obowiązek? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat!
Akty prawne regulujące księgowość w Szwecji
Księgowość w Szwecji jest prowadzona według dwóch głównych aktów prawnych:
– Ustawa o rachunkowości – określana w języku szwedzkim jako bokföringslagen,
– Ustawa o sprawozdaniach rocznych – określana po szwedzku jako årsredovisningslagen.
Organem sprawującym nadzór nad przepisami księgowymi jest Rada Szwedzkich Standardów Rachunkowości, czyli Bokföringsnämnden, która w skrócie określana jest jako BFN.
Jak prowadzić księgowość w Szwecji?
Każda firma w Szwecji ma obowiązek prowadzenia księgowości. Dotyczy to wszystkich typów firm, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych.
Do prowadzenia rejestracji transakcji, na podstawie których można potem obliczać podatki w Szwecji, należy wykorzystywać certyfikowany program księgowy. Nie można prowadzić księgowości na bazie popularnych programów z arkuszami kalkulacyjnymi.
Zastosowanie mają także konta księgowe, które używane są do prowadzenia rejestru zdarzeń gospodarczych. Konta księgowe w Szwecji są odpowiednio oznakowane zależnie od ich przeznaczenia.
Szwedzka księgowość – samemu czy z biurem rachunkowym?
Przedsiębiorca może prowadzić księgowość w Szwecji samodzielnie, lecz nie ma takiego obowiązku. Druga opcja to skorzystanie z oferty biur rachunkowych zajmujących się kompleksową obsługą firm.
Biuro rachunkowe może poprowadzić sprawy takie jak: księgowa Szwecja, rachunkowe, kadrowo-płacowe i podatkowe w imieniu właściciela firmy. Dodatkowo może ono pomóc w zarejestrowaniu działalności gospodarczej w Szwecji, w tym firmy jednoosobowej, spółki.
Obecnie, gdy w Szwecji własne firmy ma wielu Polaków, dostępne są także biura rachunkowe prowadzące obsługę w języku polskim.