Komunikacja niewerbalna w przestrzeni hotelowej
Ponad połowa naszej komunikacji opiera się na przekazach niewerbalnych. Szczególnego znaczenia nabiera to podczas wakacji, gdy na współdzielonej, hotelowej przestrzeni komunikujemy się tak z innymi goścmi oraz obsługą. Niefortunny komunikat z naszej strony może spotkać się z podobną reakcją innych, a to… nie wiadomo czemu, zepsuje nam nastrój.
Pierwsze wrażenie
Niestety, jak nas widzą, tak nas piszą, a książkę oceniamy po okładce. Pierwsze wrażenie, jakie wywrzemy na obsłudze hotelu może zaważyć o opinii o nas na cały czas pobytu, a to przełoży się bezpośrednio na traktowanie. Nie możemy dziwić się, iż pracownicy obiektu będą woleli przebywać z osobą sympatyczną. Zadbajmy więc, abyśmy do hotelu weszli z pozytywnym nastawieniem. Optymizm wpłynie również na naszą interpretację różnych zdarzeń. Jeśli na recepcji nie będzie pracownika, nie zakładajmy, iż ktoś się obija lub celowo nie podchodzi. Być może jest zapracowany w innym miejscu pensjonatu, albo pomaga gościowi niepełnosprawnemu.
Nasze negatywne emocje udzielą się obsłudze. Jeśli będziemy w wyżej opisanej sytuacji czekać, nerwowo uderzając palcami w blat, pracownik z góry oceni nas jako osoby nieprzyjemne – wszakże nasza mowa ciała wyrażać będzie niezadowolenie z jego usług. Chcąc, nie chcąc, pracownik recepcji potraktuje nas co najwyżej oschle i już w pierwszych minutach urlopu, zapewnimy sobie negatywne emocje na wakacje.
Profesjonalizm obsługi obiektu noclegowego
Większa część załogi obiektu, będzie profesjonalnie przeszkolona z nawiązywania i utrzymywania relacji z klientem. Oznacza to, iż zrobią wszystko, by wybaczyć nam złe pierwsze wrażenie. Takiego profesjonalnego szkolenia nie mają zapewnionego jednak inny goście. Jeśli hotel zajmuje się między innymi organizacją konferencji, eventów, spotkań biznesowych (można wyszukać takie obiekty np. zrzeszone w sieci Best Western w Poznaniu na stronie https://www.bestwestern.pl/hotele/destinations/hotels-destination/poland/hotele-w-poznaniu), możemy spotkać na korytarzach wiele osób przemykających w nerwowym tempie, prowadzących nieprzyjemne rozmowy z przełożonymi lub dopinających ostatnie warunki ważnej umowy. Na naszym urlopie, jeśli planujemy zdrowy, spokojny wypoczynek, postarajmy się nocować w obiekcie zajmującym się wyłącznie obsługą gości wakacyjnych. Nawet jeśli spotkamy na naszej drodze nerwową osobę, to poziom jej stresu powinien być dużo niższy niż pracownika w delegacji, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnego „nakręcania się” w spirali negatywnych emocji. Dobór odpowiedniego ośrodka, a co za tym idzie – współtowarzyszy – stanowi więc jeden z fundamentów spokojnego, pozytywnego wypoczynku.