Co zrobić w przypadku zatkanego katalizatora?

Sprawny układ wydechowy jest podstawą tego, aby pojazd pracował prawidłowo. W innym przypadku odnotujemy wiele zjawisk pogarszających komfort jazdy. Każda usterka negatywnie wpływa na wydajność silnika. Należy również podkreślić, że może ona doprowadzić do uszkodzenia współpracujących komponentów, czyli np. układu elektronicznego. Zatkany katalizator to powszechny problem, który wywołuje np. spadek mocy pojazdu, nierównomierną pracę silnika, czy też drgania.

Zablokowany przepływ spalin

Katalizator może być niedrożny częściowo lub w całości. Spaliny nie będą mogły swobodnie przepływać, co jest odczuwalne przez kierowcę. Warto wiedzieć, że całkowite zablokowanie przepływu spalin może doprowadzić do tego, że silnik nie będzie mógł zostać uruchomiony. W starszych pojazdach elektronika nie jest zbyt zaawansowana, a więc kierowca nie otrzyma komunikatu o niedrożności układu wydechowego. W samochodach tuningowanych warto stosować katalizator metalowy sportowy, który zmniejsza ryzyko osadzania się nieczystości, a tym samym powstania niedrożności.

Wymiana katalizatora na nowy

W większości przypadków zachodzi konieczność wymiany katalizatora. Nie każdy może pozwolić sobie na zakup fabrycznie nowej części. W takiej sytuacji warto wziąć pod uwagę modele uniwersalne, czyli np. katalizator euro 4 diesel. Warto pamiętać, że wybór części zależy od wielu czynników. Dla przykładu – katalizator euro 5 diesel stosowany jest w pojazdach produkowanych w latach 2009-2014. Dobór tego elementu nie jest skomplikowany, jeśli tylko znamy rok produkcji auta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *